Szerviz akciók, avagy miért van autódnak szüksége az időszakos karbantartásra?
2018. október 31. írta: Avalon Car(e) Services

Szerviz akciók, avagy miért van autódnak szüksége az időszakos karbantartásra?

Sokszor feltevődik bennünk a kérdés, hogy vajon milyen időközönként kell szervizbe vinni az autót? Ha szerintünk, nincs is semmi baj, akkor is érdemes lenne? Mi történik, ha az ember elsiklik e fölött és nem viszi szervizbe a négykerekűt?

Érdemes odafigyelni autónk időszakos karbantartására, mert, ha ezt elmulasztjuk, később jelentősebb káraink következhetnek be. E mellett fontos megjegyezni, hogy, ha nem vezetjük, vagy hiányos a szervizkönyvünk, később kisebb összegért fogjuk tudni eladni autónkat.

Ekkor feltevődik a kérdés, hogy „Jó, de mennyi az az időintervallum, ami után szervizbe kell vinni az autót?”

Mivel az autóipar fejlődő tendenciát mutat, az autók egyre modernebbek és egyre többet bírnak, ezért kitolódott az ajánlott szervizelések közötti időintervallum is. Régebben megszokott dolog volt, hogy a járművet 10.000 km után szervizbe vitték. Mára ez a szám nőtt, most már olyan is van, hogy valaki 30.000 km után nézeti meg az autót, de általában a 15-20 ezer km a jellemző.

A régebbi időkre az is jellemző volt, hogy a járművek képesek voltak figyelni a periódust és vagy évente egyszer jeleztek, vagy a 10 000 megtett km után, hogy itt az idő az időszakos ráfigyelésnek. Ma már ez megváltozott, az autó minden porcikájára oda figyel, méréseket végez és jelez, ha valami probléma van. Ez az oka a változó szervizperiódusnak is, mert az autó olyan időközönként küld minket szervizbe, ahogy neki erre szüksége van. 

Meg kell jegyeznünk, hogy a legfontosabb ebben a történetben, hogy mindenki ismerje saját járgányának szervizigényét. Ez minden autó szervizkönyvében és kezelési útmutatójában megtalálható.

De mi is történik egy ilyen szervizelés során?               

avalon_bosch_akcio_0927_idoszakoskarbantartas.jpg

Az akció teljes leírása elérhető a következő linken: 

https://www.avalon-service.hu/Akciok/idoszakos-karbantartas-akcio 

Általában kicserélik a motorolajat, olajszűrőt, levegőszűrőt, és pollenszűrőt. Ez miért is fontos?

Első körben vizsgáljuk meg az olajcsere kérdéskörét. A motor égéstere a motor legkisebb része, de létfontosságú az autó életében. A motorban állandó súrlódás van és nagyon fontos, hogy csökkentsük a súrlódó erőt. Ezt megszüntetni természetesen nem lehet, így van, hogy leválnak apróbb darabkák a súrlódás során, ezeknek elszállítását is az olaj végzi. E mellett fontos megemlítenünk a motorban végbemenő dugattyú mozgást is. Ez azért fontos, mert ezek a dugattyúk nem tömítenek teljes biztonsággal, tehát az égéstérből kijutott szennyezős anyagokat is az olaj szállítja el. Mindezen felül pedig, az olaj még hűtési folyamatokat is ellát. Ennyi feladat mellett tehát joggal neveztük el „fáradt olajnak” a cserélnivalót. Nagyon fontos erre figyelnünk, hiszen az olaj, mint láthattuk fontos szerepeket tölt be.

De az olaj cseréje önmagában nem mindig elég. Az olajszűrő cseréje is ugyanolyan fontos. Ahhoz, hogy el tudjuk képzelni hogyan is néz ez ki, a fritőzt kell magunk elé képzelni. Többszörös használat után ugyanis a szűrő sárgává, olajsárossá változott és sosem jelentett élményt ennek tisztogatása. Nagyjából ugyanígy néz ki 30-40 ezer km megtétele utána egy olajszűrő is, úgyhogy érdemes figyelni rá.

Tovább haladhatunk a szűrők felsorolásában. A levegőszűrő cseréje is épp olyan fontossággal bír, mint az olaj-, vagy pollenszűrő cseréje. A motornak a benzin, vagy gázolaj mellé levegőre is szüksége van a működéshez, méghozzá 1 kg benzinhez 15 kg levegőt szív magába a járgány. Ezzel csak az a probléma, hogy a levegő nem teljesen tiszta, megtalálhatók benne bogarak, szemcsék, szerves anyagdarabkák, amiket el kell távolítani, mielőtt a tiszta levegő a motorba kerülne. Ez a szűrő pedig idővel eltömődik, főleg, ha belegondolunk abba, hogy egy átlagos autó, ami 8 L üzemanyagot fogyaszt 100 km-en, az kilométerenként 1 m3 levegőt szív be. Tehát a csere ajánlott.

Maradunk a levegő és szűrő témánál, csak az autó egy másik oldalát vizsgáljuk meg, méghozzá az utasteret. Nem mindegy, hogy az utastérbe milyen levegő kerül. Sokan allergiásak a pollenre, ezért mára már beépítettek a járgányokba pollenszűrőket. Viszont ez is eltömítődhet, aminek az lesz a következménye, hogy nem tudja tovább ellátni feladatát. Ezt is ki kell cserélni. Fontos azt is megemlíteni, hogy a szűrő felülete nedves lesz, amin a gombák nagyon jól tudnak szaporodni. Az utastér ilyenkor lesz kellemetlen szagú, úgyhogy erre is megéri odafigyelni.

A fent említett alkatrészeket ajánlott a leggyakrabban cserélni, de fontos megemlíteni ugyanitt az ékszíjat, motor szíjat, vagy láncot és a gyújtógyertyákat is.

Az, hogy a járművek egyre fejlettebbek és összetettebbek nem mindig a legkedvezőbb, hiszen a modernizációval egyre több dologra kell odafigyelni szervízelés során. Viszont ezzel nem muszáj a tulajdonosnak foglalkoznia, rá bízhatja magát egy jó szervizre, akik megoldják a négykerekű problémáit.

Mi például minden szervizelés során díjmentesen fék – és lengéscsillapító mérést, valamint műszeres diagnosztikát végzünk.

A bejegyzés trackback címe:

https://avaloncarservices.blog.hu/api/trackback/id/tr9514336083

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.