Mivel nyáron szinte minden hétre jut valamilyen veterán autós esemény, nem árt, ha tisztában vagyunk az ezzel kapcsolatos fogalmakkal.
Ahhoz tehát, hogy a témáról érdemben beszélhessünk, nézzük meg először, hogy egyáltalán milyen szervezetek foglalkoznak nemzetközi illetve hazai színtéren az idős, vagyis veterán járgányokkal.
A FIVA (Fédération Internationale des Véhicules Anciens), vagyis a Történelmi Járművek Nemzetközi Szövetsége egy olyan 48 tagországgal rendelkező non-profit szervezet, amely a világ bármely országában, történelmi jellegű és jelentőségű közúti járművek megőrzésére, restaurálásra, valamint történeti dokumentálására létrehozott nemzeti klubok, nemzeti szövetségek, vagy egyéb nemzeti szövetségek egységét alkotja.
A FIVA célja a muzeális járművek megmentése, a lehető legjobb, az eredetit minél inkább megközelítő állapotban való megőrzése, illetve használatban tartása, hogy a következő generációk is részesei lehessenek ezen kulturális kincsekből eredő élményeknek.
MAVAMSZ: a Magyar Veteránjárművesek Szövetsége, a FIVA hazai képviselete, és egyben az egyetlen olyan szervezet, amely jogosult hazánkban veterán minősítés végzésére.
Most pedig térjünk át az autókra, hiszen úgy is mindenki arra vár!
Oldtimer: Magyarországon azok a 30 évesnél idősebb járművek nevezhetők oldtimereknek, amelyek rendelkeznek veterán vizsgával.
Ilyen vizsgát az nálunk a MAVAMSZ végez. A minősítő bizottság nemcsak azt vizsgálja, hogy az autó mennyire felel meg a gyári állapotának, de esztétikai szempontokat is figyelembe vesz az értékelésnél. A vizsgán való megfelelés feltétele, hogy az autó a maximálisan 100 pontos skálán legalább 75 pontot elérjen.
Egyébként a hivatalosan FIVA minősített járművek Magyarországon egy adminisztrációs díj ellenében, de külön eljárás nélkül megkapják a muzeális minősítést is, ami további előnyökkel jár (pl. kedvezményes gépjármű felelősségbiztosítás, különböző adók alóli felmentések, környezetvédelmi vizsgálat elengedése, de a szervezet honlapján olvashatunk erről bővebben is).
Jelenleg mintegy 3000 jármű fut OT rendszámmal, a hobbijárművek hódolóinak tábora pedig eléri a százezres nagyságrendet is, és ez egyre csak nő.
Youngtimer: a nem túl öreg, de nem is túl fiatal autókat nevezik így, de a FIVA besorolása szerint legalább 25 évesnek kell lennie az autónak.
A német KRESZ szerint a 20 és 30 év közötti járművek számítanak youngtimernek, de az autófanatikus társadalom szerint ebbe még a kora hetvenes évektől egészen a kilencvenes évek közepéig gyártott autók is beleszámíthatnak. Ugyan itt is megvannak a szabályok, de bármily meglepő, egy youngtimernél könnyen találkozhatunk elektromos ablakemelővel, de akár még légkondival is. Sőt a Porsche a fogyasztói igényekre reagálva egy kisebb méretű, beépíthető navigációs rendszert is kifejlesztett, ami az elsőtől a 90-es évek közepéig gyártott modellig minden autójával kompatibilis, és szinte észrevétlenül belepasszol az öregebb karosszériába.
Az MNHJR, vagyis a Magyar Nosztalgia- és Hobbijármű Regiszter szintén alkalmaz egy kategorizálást a járművek kora szerint. Náluk az 1992-től, gyártott autók (bizonyos feltételeknek azért itt is meg kell felelni, mint pl: egyediség) a hobbi kategóriába tartoznak, az 1967-1991 között gyártottak képviselik a hivatalos minősítéssel nem rendelkező youngtimer kategóriát, és az 1966 előtt gyártottakat már , oldtimerként tartják számon, igaz itt is két alkategória van, mert ezen járművek még nem muzeális minősítettek, míg az 1985 előtt gyártott, és muzeális minősítéssel rendelkező autók már muzeális OT-erek.